Amersfoort
0616946704
coach [at] marjolijnpeters.nl

Passend onderwijs, soms een flinke puzzel.

Voor basisscholen valt het niet mee om hoogbegaafde kinderen te bieden waar ze behoefte aan hebben, om te voorzien in hun leerbehoefte. Het is voor de scholen een hele kluif. Gelukkig zijn er scholen die het lukt om deze manier van werken aan te bieden aan hun leerlingen. Maar, helaas, er zijn ook scholen die het niet of onvoldoende lukt.

Dat je deze blog leest zegt iets over het proces waar jullie nu inzitten. Een proces dat ik ken als ouder en als kindercoach. Voor jullie is het nu belangrijk om zoveel mogelijk informatie op een rijtje te zetten.

Herken en voorkom een aantal veel voorkomende valkuilen:

  • geloof en steun je kind,
  • twijfel niet aan jezelf, jij kent je kind het beste en het langste, volg je hart en je gevoel,
  • je bent niet alleen in dat wat je tegenkomt, ook niet op je eigen school,
  • je bent geen zeur ouder als je opkomt voor je kind en op school gaat praten.

Stel jezelf deze vragen:

Zoals de situatie nu is:

  • In hoeverre is ons kind nog het kind dat we kennen van voordat hij/ zij naar groep 1 ging?

Even terug naar vier jaar oud.

  • Wat zouden de signalen zijn geweest dat het niet goed gaat met ons kind?
  • Wat zou een reden geweest zijn om in te grijpen en wat zouden we hebben gedaan?
  • Wat zou een reden geweest zijn om naar een andere school te gaan?

Wij kozen voor verandering van school.

Als je uiteindelijk, net als wij, tot de ontdekking komt dat het hier op school niet gaat lukken, dan is dat een naar moment. Een moment waar al heel veel aan vooraf gegaan is. Jullie hebben veel geprobeerd, gepraat, overlegd, laten zien, uitgelegd, enz. enz. Bij je kind heb je dan ook al van alles opgemerkt. Ouders vertellen regelmatig over veranderd gedrag, gedoe rondom vriendschappen, pesten, boosheid, het idee dat hun kind meer kan dan het nu laat zien, niets vertellen over school.

Heftig of niet?

Ouders vragen me regelmatig naar ons moment van overstappen. De belangrijkste vragen die voorbij komen gaan over het verlies van contact met kinderen uit de groep, hoe heftig is het om te veranderen, hoe zal mijn kind omgaan met en reageren op de verandering, hoe weet ik dat het daar beter gaat, hoe haal ik de weerstand tegen verandering weg. Dat zijn natuurlijk hele logische en belangrijke vragen. Je wilt tenslotte het beste voor je kind!

Ik kan je niet beloven dat het beter wordt (wat zou ik dat graag kunnen!), dat er geen verdriet is, dat het niet spannend is. Het meest heftig vonden wij de periode voor het besluit. De gesprekken op de oude school, het tot de ontdekking komen dat het hier niet werkt en zien wat dat met ons kind doet. Dat hakt er in, dat is heftig. De opmerking van onze toen zesjarige zoon gaf aan dat we op het goede spoor zaten: "Mama, wennen is maar voor één keer, daarna ben ik er al eens geweest."

Natuurlijk is het spannend om op een nieuwe school te gaan kijken. Voor jezelf is het net zo spannend als voor je kind. Ja, je kind moet het doen, maar jij hebt de verantwoording om te beslissen en nu wil je dat het goed gaat. Als je eenmaal ziet dat je kind opbloeit, dat het meer ontspant, dat het vrolijker en vrijer wordt, dat je ineens verhalen krijgt over wat er op school is gebeurd en geleerd, als je ziet dat je kind weer wordt zoals je hem/ haar kende voordat groep 1 begon. Dan weet je dat je het goed hebt gedaan.

Dagje meedraaien of proefperiode.

Kinderen die een negatieve ervaring hebben opgedaan op school voelen zich vaak niet zeker of veilig genoeg om een overstap te maken. Het zijn vooral de hoogbegaafde meisjes die zeggen dat ze bij hun vriendinnen willen blijven. De jongens laten over het algemeen duidelijker zien dat ze niet genoeg uitdaging krijgen, zij vragen er vaker om. Hoe motiveer je je kind om toch te gaan kijken op de andere school?

Veel scholen bieden de gelegenheid om een dag mee te draaien in de klas. Voor veel kinderen haalt dat de druk van de ketel. Ik ga kijken hoe het daar is, er is nog niets besloten. Beloof je kind om te luisteren naar de ervaringen en neem die ook mee in je besluit. Bij de daadwerkelijke overstap maken scholen soms gebruik van een proefperiode, meestal twee weken, waarin zowel school, kind als ouders de kans krijgen om te proberen of deze school de beste keuze is.

In de praktijk zie ik dat het dagje meedraaien veel losmaakt bij deze kinderen. Ze gaan zien dat het ook anders kan. Door een alternatief te bieden wordt het veranderen van school ineens bespreekbaar.

AANVULLING 16 november 2018:
Veel scholen zijn teruggekomen van de mogelijkheid om een periode mee te draaien. Ze hebben ervaren dat het dan voor zowel kind, ouders als school heel moeilijk is om alsnog 'negatief te beslissen' en niet over te stappen.

WOWcoaching & opstellingen
Mookhof 3, 3826KB AMERSFOORT
0616946704 | coach [at] marjolijnpeters.nl
Ook te volgen op Facebook

Copyright © 2007